donderdag 16 juli 2009

Appelkruimel taart met Blauwe bessen en pruimen



175 gram roomboter

150 gram suiker

300 gram bloem

2 eierdooiers

50 gram havermout

1 theelepel koekkruiden

4 friszure appels, geschild en in stukjes

5 pruimen, in vieren

125 gram blauwe bessen

2 el custardpoeder

ingevette taartvorm (28 cm)

1 Oven voorverwarmen op 200 graden. In kom 125 gram boter met 100 gram suiker tot glad mengsel roeren en 250 gram bloem, eierdooiers en 2 el koud water toevegen. Tot soepel deeg kneden.

2 In andere kom rest van bloem met havermout, rest van de suiker, rest van de boter en koekkruiden met vingertoppen door elkaar wrijven tot het deeg op kruimels lijkt.

3 In kom appels, pruimen, bessen en custardpoeder voorzichtig door elkaar scheppen. Deeg op met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot ronde dunne lap van ca 30 cm. Taartvorm bekleden met deeg. Appelmengsel erover verdelen. Kruimeldeeg over de vulling strooien. Taart ónder het midden van de oven in ca 60 minuten goudbruin en gaar bakken.

(Met deze taart kan gevarieerd worden met fruit van het seizoen bijvoorbeeld. Ipv pruimen kunnen verse abrikozen of perziken lekker zijn, en ipv blauwe bessen, bramen. Ook is de taart lekker met appels, peer en gedroogde pruimen of abrikozen.)

(recept van: Allerhande, AH)

en dan nu smullen maar

8 opmerkingen:

  1. oooh ik ben dol op taarten, zowel om te bakken als ze op te eten..dat laatste ben ik eigenlijk heel goed in ;-) ben ik nu dus aan de weight watchers en zit ik te kwijlen bij ht plaatje en je recept..ik ga het zeker eens proberen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm..........lijkt me heerlijk , ga ik zeker eens uitproberen , bovendien hebben we twee pruimenbomen die vol hangen.
    Bedankt voor het goede idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi, I do not know how to read this language but from the picture is looking good!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lijkt me erg lekker zal het recept opslaan en het een keer maken
    groetjes ,Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ~¤*:•-:¦:-* *•-:¦:-•:*''*:•-:¦:-**•-:¦:-•:*''*:•-:¦:-**•-:¦:-•:*¤~

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het was werkelijk heerlijk.we hadden er ook nog een bolletje ijs naast gedaan mmm dat was helemaal een feest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit recept ga ik echt eens uitproberen,lijkt me heerlijk.Wat is je blog toch een heerlijke inspiratie met allerlei superleuke ideeen.
    Thanks,groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Ingrid voor je lieve berichtje.
    ik vind het heerlijk om te doen .
    liefs Mar

    BeantwoordenVerwijderen